Haven van Antwerpen

    Met 76 % van de goederenoverslag van de Vlaamse havens is de haven van Antwerpen de grootste Vlaamse haven. Deze haven bekleedt in bijna alle belangrijke trafiekstromen (bijvoorbeeld kolen, ijzererts, agribulk, meststoffen, vloeibare bulk, energiegassen, containers, conventioneel stukgoed, roll-on-roll-off, auto's, staal, fruit en forest products) een uiterst belangrijke positie in de Le Havre-Hamburg range.

    Naast de droge en vloeibare massagoederen, die samen 38 % van de totale trafiek uitmaken, is de haven van Antwerpen marktleider op het vlak van de conventionele stukgoederen (bijv. ijzer en staal, fruit, non-ferro metalen, houtproducten, meststoffen, bloem, suiker) en heeft de haven een toppositie in de containerbehandeling.

    Het succes van het "conventioneel stukgoed" in Antwerpen is te verklaren door een lange traditie van expertise in dit marktgebied en de aanwezigheid van sterk gespecialiseerde terminals.

    Wat de containers betreft is de spectaculaire trafiekgroei toe te schrijven aan het cargogenererend vermogen van de haven, de moderne infrastructuur, het serviceniveau en de hoge behandelingsproductiviteit op de terminals.

    Door de in 2010 uitgevoerde verdieping van de Schelde kunnen schepen met een diepgang tot 13,10 meter tijongebonden de haven bereiken. Rekening houden met een tijvenster kunnen schepen met een diepgang tot 15,5 meter de Schelde opvaren tot in Antwerpen. Het nieuwe containerdok aan de linkeroever van de Schelde, het Deurganckdok, waarvan in 2005 het eerste deel in gebruik werd genomen, verdubbelt de behandelingscapaciteit van Antwerpen voor containers, zodat ook aan de grootste containerrederijen een lange-termijn perspectief wordt geboden.